PRESSEMEDDELELSE

FREDERIKS SALONEN 31. januar - 27. februar 2020

Som et omrejsende cirkus laver Kunstsalonen offentlige udstillinger i forskellige private hjem i skiftende områder, men nu prøver Anne Aarsland og Mette Helena Rasmussen noget nyt.

For første gang er udstillingskonceptet inviteret til at lave en kunstsalon i Getamas store mondæne herskabslejlighed i ’Frederiksgade 1’ - lige ved Marmorkirken. Getama får også besøg af auktionshuset Lauritz.com, og du kan møde direktør Mette Rode Sundstrøm og Lauritz.com’s eksperter, der tilbyder at vurdere dine møbler, kunstværker og smykker.

Huset blev bygget af C. F. Tietgen i begyndelsen af 1880'erne og ejes af Holger Kvist Fonden. Det er Københavns smukkeste designhus, og visionen er at skabe en stærk platform for dansk/nordisk kunst og design. Kunstsalonen flytter ind på hele 3. salen i Frederiksgade 1, og udstillingen hedder derfor Frederiks Salonen.

”Vi er optaget af kunst, design, interiør og hjemlighed, og i en naturlig forbindelse med det ligger møbelkunst. Derfor er det heller ikke underligt for os nu at rykke ind i et skatkammer af designklassikere, hvor der ikke bor en egentlig familie. Selve Frederiksgade 1 er en oplevelse i sig selv, og det bliver en fornøjelse endnu engang at samarbejde med Mette Rode Sundstrøm fra Lauritz.com,” fortæller Mette Helena.

Getama

Getama er indbegrebet af dansk design, håndværk og kvalitet. Fabrikken blev grundlagt i 1899, men det var i samarbejdet med møbelarkitekten Hans Jørgensen Wegner, at Getama i 1953 fik sit internationale gennembrud som møbelvirksomhed – og også sit navn Getama. Med sin baggrund som møbelsnedker kombinererede Hans J. Wegner håndværk af meget høj klasse med en skulpturel og funktionel formgivning, og han var med til at gøre dansk design verdensberømt. Wegner tegnede mangemesterværker for Getama og blev én af virksomhedens hovedarkitekter.

Efter mere end 100 år er Getamas ambition om at skabe innovative og arkitekttegnede møbler stadig intakt, og i 2017 vandt Getama prisen som ”Årets Comeback” med Wegners ’Nøglehullet’ til Design Awards i Folketeatret.

Samtidskunst og designarv

På Frederiks Salonen kan du opleve kunstværker af mere end 40 forskellige etablerede og upcomingsamtidskunstnere i et samspil med Hans J. Wegners, Nanna Ditzels og Mogens Kochs designklassikere, når Kunstsalonen indtager de mange højloftede stuer. Mette Helena Rasmussen og Anne Aarsland vil transformere den store lejlighed i Frederiksgade 1 til en kunstnerisk fortolkning af et hjem, hvor design og samtidskunst kombineres.

”Det er spændende for os at få lov til at flytte kunsten ind i Getamas overdådige lokaler. Det er en stor ære og med respekt, at vi træder et lille bitte skridt ind i rækken af store danske personligheder, som har bidraget til Getamas univers gennem tiden, og det bliver en oplevelse at installere kunstværkerne i dialog med Nanna Ditzel og Wegners klassikere i den historiske lejlighed i Frederiksgade 1,” siger Anne Aarsland.

”Som møbelarkitektgjorde Nanna Ditzel sig bemærket med sit banebrydende syn på form, funktion og materialer.Med hendes utraditionelle tilgang til designvar hun med til at forandre måden, vi er sammen på i et rum, og de tanker forsøger vi også at tage med i vores salonbegreb, når vi bryder og ekspanderer måden, vi går på kunstudstillinger på,” fortæller Mette Helena.

Bag om Kunstsalonen

Kunstsalonen er et nomadisk udstillingskoncept kurateret af Anne Aarsland og Mette Helena Rasmussen, der siden december 2017 har integreret gruppeudstillinger i skiftende private hjem i forskellige lokalområder for en weekend. Alle kunstværker er til salg, og alle kan besøge udstillingerne i åbningstiden.

Anne er udøvende billedkunstner, kurator og cand. mag i kunsthistorie og visuel kultur fra Københavns Universitet.Mette Helena har en Master in Fine Arts fra Det kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, og hun har arbejdet som stylist i mere end 10 år og ejer butikken Retro Villa. Mette Helena er designdommer i TV2 programmet Nybyggerne og indretningsekspert i Go’morgen Danmark.

Åbningstider Frederiks Salonen

Udstillingsperiode 31. januar - 27. februar 2020.

Fernisering fredag den 31. januar 2020 kl. 16.00-19.00. Alle er velkomne.

Lørdag den 1. februar og søndag den 2. februar 2020 kl. 11.00-16.00

Februar: Torsdage 13.00 - 17.00. Lørdage: 11.00 - 14.00.

Der vil være talks, vurderingsarrangementer og events. Se det fulde program på Kunstsalonen.com.

Der er fri entré. Alle er velkomne.

Adressen er Getama, Frederiksgade 1, 3. 1265 København K

For yderligere info eller high res pressefotos kontakt venligst:

Kunstsalonen: Anne Aarsland og Mette Helena Rasmussen, Kunstsalonen@gmail.com, mob: 27265789 og 22154058.

Getama: Lone Bjørslev Kisbye, Project Manager, lbk@getama.dk,mob 2761 5303

Lauritz.com: Mette Rode Sundstrøm, direktør, mette@lauritz.com, mob:40403252

Kreditér venligst fotograf Tia Borgsmidt, fotograf Mathilde Schmidt og Getama.

Læs mere på Kunstsalonen.com og følg @kunstsalonencom på Instagram og på Facebook/Salonen, hvor alle kunstnere og kunstværker løbende offentliggøres.

Du kan læse mere om Getama og gå på opdagelse i deres univers ved at følge @getamadanmark på Instagram og Facebook.

Anne Aarsland og Mette Helena Rasmussen

• Instagram Social Ikon